Module 1 (mei, juni 2017)
Hoe gebruik ik mijn ‘gevoelsverstand’?

De ééneiige tweeling Martine en Brenda Kooijman gaat met de kinderen aan de slag op het thema ‘gevoelsverstand’.

Soms maak je beslissingen met je gevoel en soms met je verstand. Maar kun je ook beslissingen maken met je gevoelsverstand? Oftewel bestaat er ook zoiets als balans tussen je gevoel en verstand en het beste gebruiken van beiden? Daar gaat het over in deze module.

Je gaat onderzoek doen naar de mogelijkheden van je verstand, je intuïtie / gevoel en je eigen lichaam. Je krijgt antwoord op de vragen: “Hoe werkt mijn lichaam?” “Hoe maak ik contact met mijn lichaam en luister ik ernaar?” en “Hoe ga ik om met over- en onderprikkeling?”.

Wetenschappers ontdekken steeds meer over het zenuwstelsel en de zintuigen en welke invloed deze hebben op je lichaam. Met de steeds sneller groeiende maatschappij en prikkels die daarin voorhanden zijn, kunnen je zenuwen en zintuigen weleens ‘op hol slaan’. Of soms ben je juist toe aan die prikkels en vind je het wel tijd voor wat ‘ACTIE’! Aan de hand van diverse opdrachten en filmpjes die we zullen tonen, leer je je bewust worden van die prikkels en hoe je lichaam deze verwerkt, maar ook hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Aan het einde van deze module ken je je lichaam van binnen en van buiten en kun je al je krachten die ieder kind in zich heeft voluit gebruiken.

POWERRRR TO THE KIDS!!!

Foto’s

Lessen deze module:
Denksleutels en camping ontwerpen.

Naar aanleiding van de denksleutels gaan we aan de slag met creatief denken. Bijvoorbeeld de ‘anders gebruik-sleutel’, die ons laat nadenken over het anders gebruiken van spullen. Schoenen zou je ook kunnen gebruiken als etui, als wapen en als stankverspreider om dieven weg te jagen.

In het tweede deel van de les ontwerpen we een eigen camping. We hebben nagedacht over de accomodaties, voor wie de camping gedoeld is, welke animatie we willen, enz.
Met de ‘alfabet-sleutel’ hebben we een soort woordweb gemaakt, over welke dingen te maken hebben met een camping.
Tijdens de laatste les presenteren we de campings aan elkaar.

Foto’s van de lessen


Schooljaar 2016-2017

Module 5 (maart, april 2017)
Leren onderzoeken 

Een (wetenschappelijk) onderzoek moet aan bepaalde eisen voldoen om een “goed” onderzoek te zijn. De uitkomst van een onderzoek kan niet fout zijn, wel de manier waarop een onderzoek is uitgevoerd. Doel van de lessen: leren om zelfstandig een goed onderzoek op te zetten en uit te voeren. Niet het onderzoek zelf is het doel, maar “het onderzoeken”. Door de lessen leren de kinderen aan welke eisen een goed onderzoek moet voldoen. Ze leren een onderzoeksvraag bedenken, een hypothese opstellen, het stappenplan van goed onderzoek kennen en toepassen, resultaten observeren, meten en beschrijven, een conclusie trekken en formuleren,de conclusie terugkoppelen naar de hypothese en het onderzoek presenteren. Heel belangrijk in een goed onderzoek is de eerlijkheid van het onderzoek. Er mag maar 1 variabele zijn, de rest moet constant blijven, anders weet natuurlijk je nog niet wat het resultaat heeft beïnvloed.
Er wordt gestimuleerd om creatief te denken en kritisch te kijken naar het eigen onderzoek en naar dat van de medeleerlingen. De volgende vaardigheden worden ontwikkeld: plannen, meten, observeren, analyse van gegevens, evaluatie van resultaten, (samen) oplossingen bedenken.

Foto’s van deze module

Executieve functies en debatteren

In de lessen leren we wat executieve functies zijn, waar je ze voor nodig hebt en wat je kunt doen, als je er een nog niet zo goed ontwikkeld hebt.
Om de theorie op een leuke manier ook echt te ervaren, spelen we spellen die ons verder helpen om bepaalde executieve functies te oefenen.
Het is toch prachtig als een jongen na de module zegt: “Juf, wat ik nu geleerd heb deze module, is dat als ze iets tegen me zeggen wat ik niet leuk vind, dat ik me dan in kan houden en er niet op reageer. Dus m’n responsinhibitie en m’n emotieregulatie zijn wel beter geworden!”

Ook hebben we leren debatteren volgens de opbouw van het nationaal schooldebat.
Uit welke fases bestaat een debat en hoe kun je reageren in die fase?
Alle kinderen zijn een keer voor en een keer tegen een stelling geweest. Ook heeft een ieder een ronde plaats genomen in de jury.
Als afsluiting hebben we een ballondebat geoefend. Dit is een meer improviserende vorm van debatteren, waarbij je het alleen opneemt, tegen vier andere debaters.

Module 4 (januari,februari 2017)
Restaurant

Tijdens de module van onze expert, gaan de kinderen aan het werk rond het thema ‘Restaurant’.

Ze leren de snufjes van de kok, de theorie en alles wat ze moeten weten over het runnen van een restaurant.

De module zal afgesloten worden met een etentje voor de ouders (eigen bijdrage zal gevraagd worden) in het restaurant.

Verzorgd door de kinderen, onder professionele leiding van de eigenaar van restaurant ‘Oud Vuren’, Wouter Blinde.
http://www.oudvuren.nl/

Foto’s van de module restaurant

 

Hogere orde denkvaardigheden en escaperoom

Deze module evalueren we het opstarten van ons eigen bedrijf. Wat ging goed, wat kon/kan beter?

We gaan door met het ontwerpen van een uitdagend lesprogramma voor een doelgroep naar keuze. De kinderen zijn hier al in groepjes mee gestart tijdens de vorige module.
Het klaslokaal wordt omgetoverd tot een escaperoom. Welk groepje weet te ontsnappen en de snelste tijd neer te zetten?

En we werken aan nieuwe opdrachten die het analytisch, het praktisch en het creatief denken bevorderen.

Foto’s van deze lessen


Module 3 (november, december 2016)
Pinhole camera

Doelmatig en tegelijk creatief een opdracht aanpakken.
Met fotografie/kunst bezig zijn vraagt een planmatige aanpak.
Zonder plan kom je niet tot concrete resultaten en blijft je idee een idee.

Aan de andere kant vereist het een creatieve aanpak, je moet je verbeelding laten spreken, je laten verrassen, improviseren, ruimte bieden aan je intuïtie en de ruimte nemen om een plan dat je had tijdens de uitvoering aan te passen of zelfs helemaal om te gooien of los te laten.

We leren wat fotografie in essentie is en wat de belangrijkste principes in de fotografie zijn.
Als klapper op de vuurpijl hebben we een eigen camera gemaakt van een blikje en daar ook echt foto’s mee gemaakt.

Foto’s met onze zelfgemaakte camera’s
Foto’s tijdens de lessen

 

Eigen onderneming en uitdagend lesprogramma ontwerpen

Altijd al gedroomd van een eigen bedrijf, maar waar moet je beginnen. Tijdens deze lessen bekijken we stap voor stap hoe een bedrijf in elkaar zit. Wat voor bedrijven zijn er, wat is je doelgroep, hoe maak je reclame. Het zijn zo maar een paar dingen waar we het over hebben.

We maken een bedrijfsplan, zodat we geld kunnen lenen van de Plusklaskas. Dit geld moet uiteraard terugbetaald worden, zoals bij een echte bank. Al snel blijkt dat we een paar serieuse ondernemers in de klassen hebben.

Nu we weten wat analytisch, praktisch en creatief denken is, gaan we proberen om zelf een uitdagende middag te ontwerpen voor een doelgroep naar keuze. De lessen proberen we te passen binnen een zelf gekozen thema.
De groepjes zijn samengesteld aan de hand van onze profielen. Dus in elk groepje zit iemand die vooral analytisch, praktisch en creatief denkt. Dit zou moeten zorgen voor de ideale match qua ideeën.
De opdracht is behoorlijk pittig, omdat we gewend zijn aan opdrachten in de onderste drie lagen van denkvaardigheden (herinneren, begrijpen, toepassen).

Foto’s van deze lessen


Module 2 (september, oktober 2016)

Go

Sybo Bruinsma van de GO-vereniging in Den Bosch gaat met de kinderen het bordspel Go verkennen.
Go is een spel dat van origine uit Azië komt. Het is een zeer tactisch spel, dat op allerlei niveaus gespeeld kan worden.
Ondanks dat het spel maar over 2 kleuren stenen beschikt en op een overzichtelijk bord met vakjes en lijnen wordt gespeeld, is het goed en tactisch spelen een hele kunst.

Het doel van het spel is gebieden van het bord te veroveren door ze te omsingelen met stenen van de eigen kleur. De rand van het bord vormt een natuurlijke grens. In de hoek zijn dus maar 2 muren van ‘eigen’ stenen nodig om een gebied af te bakenen en daarom zijn de hoeken de plaatsen die het eerst worden geclaimd door de spelers.

Foto’s van de module Go

Wie is de mol en Analytisch, praktisch en creatief denken

Tijdens de lessen zijn we deze keer bezig met het spel ‘Wie is de mol’. Behalve dat het erg leuk en spannend is, komen er ook diverse samenwerkopdrachten aan bod. Deze opdrachten zijn lastig, waardoor omgaan met teleurstellingen niet zelden langs komt. Een fout maken is dan weer niet erg, want wellicht denken je teamgenoten dan dat jij de mol bent en maak je meer kans om het spel te winnen.
De mol heeft daarentegen de opdracht om zo onopvallend mogelijk juist expres fouten te maken. Natuurlijk zonder dat de andere spelers dit duidelijk in de gaten krijgen.

We gaan ook in op de hogere orde denkvaardigheden, zoals Bloom die heeft omschreven.
Het analytisch, praktisch en creatief denken komt te weinig aan bod in het onderwijs en daar brengen wij in de plusklas verandering in!
We onderzoeken onze eigen sterke kanten op dit gebied. En we doen samenwerkopdrachten waarbij we elkaars kwaliteiten nodig hebben. Het is even wennen, omdat de opdrachten ons uitdagen om buiten de normale kaders te denken. Met ‘doen wat je altijd al deed’, komen we deze module niet verder!

Foto’s van de opdrachten van deze lessen


Module 1 (mei, juni 2016)

Erfelijkheid

Expert Anne Marie gaat met de kinderen aan de slag over het thema erfelijkheid.

Misschien heeft iemand wel eens tegen je gezegd dat je heel erg op je moeder lijkt. Of dat je net zulke mooie ogen hebt als je broertje!
Bij deze eigenschappen speelt erfelijkheid een rol. En daar gaan het over in deze module.

Je gaat onderzoek doen naar erfelijke eigenschappen binnen je familie en leert hoe deze eigenschappen worden overgedragen van ouders op kind.
Je krijgt antwoord op de vragen “Wat is DNA?”, “Hoe ziet het uit?”, ”Hoe kunnen twee ouders met zwart haart, kinderen met blond haar krijgen?”, “Wat heeft evolutie met erfelijkheid te maken?”.

Wetenschappers ontdekken steeds meer over DNA. Maar wat kun je nu met deze kennis?  En willen we deze kennis wel altijd gebruiken?
Aan de hand van diverse opdrachten zoals “Het fokken van de ideale kip”, “Het opsporen van een erfelijke ziekte”  en filmpjes gaan we het hier met elkaar over hebben.

In de laatste les wordt het klaslokaal een laboratorium en gaan jullie DNA isoleren uit cellen.

Foto’s van de module Erfelijkheid


Talenten en bordspel

In de lessen gaan we het hebben over talenten. Hoe slim ben jij? Hoe ben jij slim?Iedereen is slim en iedereen heeft z’n eigen kwaliteiten. Welke kwaliteiten heb jij? Waar wil je nog beter in worden?

En hoe gebruik je jouw kwaliteiten om ergens anders beter in te worden. We gaan matchen en stretchen!

Daarnaast ontwerpen de kinderen een eigen bordspel. Ze denken na over dingen die daar bij komen kijken:
Wat is je doelgroep? Wil je dat het leerzaam is, of voor de lol, of allebei?
Welk thema heeft je spel en hoe zien de pionnen er uit?
Na de presentatie van de spellen zullen we ze ook gaan testen op speelbaarheid.

Foto’s van de lessen talenten en bordspel


Schooljaar 2015-2016

Module 5 (maart, april 2016)

Schrijven met taal

Tijdens deze moduel krijgen de kinderen de mogelijkheid om te vertellen wat hun ervaring is met taal.
Vervolgens gaan ze aan de slag met creatief schrijven met taal. Hoe gebruik je een komma en wat doet dat met een zin? Hoe maak je een verhaal boeiender?
Ook maken de kinderen kennis met taal in reclames. Wat doet dat met mensen en zijn ze daar zelf ook gevoelig voor? Wat heeft timing voor invloed en hoe zorg je dat de inhoud aansluit bij de ontvanger? Emoties komen ook aan bod, want dat is de kracht van een goede reclame.

Foto’s van de lessen schrijven met taal


Mindset

In mijn lessen gaan we het hebben over mindset. Welke mindsets zijn er, wat is jouw mindset? We worden ons bewust van de mindset die we nodig hebben om ons te ontwikkelen. (Die niet persé vanzelfsprekend is bij slimmere kinderen!) In circuitvorm werken we na het theoretische deel aan opdrachten die hier mee te maken hebben. (Flitsspreekbeurt, eiland ontwerpen, extreem langzame knikkerbaan). Ook kunnen kinderen nog even doorwerken aan het thema van de vorige module (Interactieve quiz ontwerpen, uitlegfilmpje maken). Het spel waar we deze keer mee kennis maken, is Set!

Foto’s van de lessen mindset en het circuit


Module 4 (januari, februari 2016)

Programmeren

De expert die ons les komt geven is Sjoerd Dirk Meijer, dé expert in Nederland op het gebied van programmeren met Scratch.

Na een inleiding over wat programmeren nou eigenlijk inhoudt, gaan de kinderen aan de slag. En het blijkt niet zo eenvoudig als het lijkt. Een computer denkt totaal niet zelf na, dus je moet over elke stap nadenken. Niet alleen een uitdagende activiteit, maar ook goed voor het leren plannen, organiseren en prioriteren.

Foto’s van de module programmeren

 

Earthmovers en het digitale tijdperk
In de gewone les gaan we werken aan een verbeterproject. De wereld is een beetje in de war. We kunnen dus wel wat positieve gedachtes gebruiken. De wereld verbeteren kan! Dus dat gaan wij doen!

Ook gaan we werken met zelfgemaakte digitale lessen, met bijv. QR-codes en augmented reality.

Veel meesters en juffen hebben hier nog geen ervaring mee, maar wij gaan alvast een kijkje nemen in het onderwijs van de toekomst. Sterker nog, we gaan lesmateriaal anno 2020 (hopelijk dan al…) maken!

Foto’s van de module Earthmovers en digitaal leren


Module 3 (november, december 2015)

Film maken

In 6 maken de kinderen kennis met de inns en outs die horen bij het maken van een film.

Nick en Nynke geven al een aantal jaren workshops in camera acteren, waarin ze de kinderen eerst kennis laten maken met wat camera acteren precies inhoudt.
Zo gaan ze aan de slag met de basis emoties, nemen ze veel voorkomende woorden door (wat is een marker en wat zijn props?), nemen ze aan de hand van de camera de shots door (wat is een close-up of een over the shoulder?), repeteren ze scenes uit series/films waar ze o.a. zelf in hebben gespeeld (SpangaS, Radeloos) en gaan ze tot slot met deze scenes aan de slag.
Dit zullen ze filmen en terugkijken met de kinderen, zodat ze zichzelf kunnen zien en horen. Vooral dat laatste is altijd heel spannend!

Foto’s van de lessen film maken
Wetenschap en onderzoek

Deze module gaat over onderzoek en wetenschap.
We gaan op expeditie naar de planeet Moendoes. Vervolgens werken we in circuitvorm aan diverse activiteiten.
We doen bijvoorbeeld onderzoek naar de kwaliteit van verschillende merken producten.
Vervolgens presenteren de groepjes hun bevindingen aan de klas.
Ook bereiden we een eigen expeditie voor met onderzoeksvragen.

Foto’s van de module wetenschap en onderzoek


Module 2 (september, oktober 2015)

Kunst

In 6 lessen maken de kinderen kennis met diverse soorten kunst. Van realistisch tot abstract.
Er wordt gewerkt aan drie thema’s: dieren in de kunst, mensen in de kunst en abstracte kunst. De kinderen krijgen eerst een stukje theorie van meneer Piet, voorafgaand aan de praktische opdracht die ze van juf Saskia krijgen. Er zijn in 6 weken tijd drie prachtige kunstwerken gemaakt!

Foto’s van de lessen kunst

 


Module 1 (mei, juni 2015)

Lessen Plusklas ~ Schooljaar 2015/2016 – Module 1

3D Printen

De module gaaat deze periode over 3D printen.

In les 1 worden de kinderen in contact gebracht met 3d printen. Tijdens les 2 zullen de kinderen aan de slag gaan met de instap 3D printsoftware. Dit is Doodle 3D. In Doodle 3D maak je van een 2D tekening een 3D ontwerp. Daarnaast zullen de kinderen een groepsopdracht gaan maken in les 3, les 4 en les 5.
Tijdens de groepsopdracht wordt er gebruik gemaakt van Tinkercad. Tinkercad is een 3D ontwerpsoftware waarbij de mogelijkheden groter zijn en de kinderen echt iets in 3D gaan ontwerpen.
In les 6 vindt de evaluatie plaats en houden de kinderen per groep een korte presentatie voor ouders en belangstellenden.

Foto’s van de lessen 3D printen

 

Leren leren

Tijdens de eerste module voor het nieuwe schooljaar werken we tijdens de lessen aan leren leren. Hoe kun je leren, welke manier ligt jou het beste? De kinderen krijgen handvatten, gereedschappen die ze in de toekomst kunnen gebruiken bij het leren.
We hebben tijdens deze module toetsen geleerd, minispreekbeurten voorbereid, samenvattingen gemaakt en gewerkt met een lapbook.

 

 


Module 4 2014/2015

Filosofie

In de lessen filosofie wordt uitgelegd dat filosofie begint met het stellen van vragen.
Wat is een mens eigenlijk? Hoe leg je dat aan een niet-mens uit? Hoe verschilt een mens van een dier? Dieren communiceren, ademen en eten toch ook?
Het is niet de bedoeling dat kinderen het ‘juiste’ antwoord geven, maar juist dat ze proberen uit te leggen wat ze vinden. Kinderen leren argumenteren en hun gedachten onder woorden brengen. Het is daarbij belangrijk dat kinderen luisteren naar elkaar. Op deze manier ontwikkelen ze het empathische vermogen en is het mogelijk om van mening te veranderen na een overtuigend argument van een ander.
Er komen ethische dilemma’s aan bod, waarbij kinderen nadenken over wat het ‘goede’ is om te doen. Hoe kom je er achter of een beslissing juist was?

Voorop staat dat kinderen hun mening geven en leren formuleren en dat ze ontdekken dat er soms geen pasklare oplossingen zijn voor problemen.
Met filosoferen komen ze tot verrassende inzichten.

Bij een goede filosofieles kom je met meer vragen de klas uit dan toen je naar binnen ging. Dit is bij de kinderen van de plusklas ook zeker het geval.
Ook komen ze tot het inzicht dat er op lang niet alle vragen een pasklaar antwoord is.
Dit is een eye-opener, maar voor sommige kinderen kan dit ook heel frustrerend zijn.
Als uw kind thuis nog meer vragen heeft dan anders, dan weet u hoe dat komt!

Foto’s van deze module

 

Lessencircuit

Tijdens deze module werken we aan een circuit met 5 onderdelen.
Voor alle onderdelen staan vooraf gestelde doelen  centraal, waar tijdens de lessen op gestuurd en begeleid wordt.

Kruiswoordraadsel maken: Zelf een kruiswoordraadsel maken lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Vaardigheden als plannen en organiseren moeten goed beheerst worden. Het blijkt voor veel kinderen een goede oefening om beter te leren plannen. Het begin is makkelijk, dan hoef je nog geen rekening te houden met andere woorden, daarna komt een lastig punt, waar ze door moeten zetten, moeten gummen en om hulp moeten vragen. Bij de meeste kinderen zie je dat ze na dit punt weer verder kunnen.
Google earth: Deze digitale speurtocht is een leuke uitdaging. Aan de hand van aanwijzingen moeten de kinderen er via internetbronnen achter komen over welke Nederlandse plaats ze vragen moeten beantwoorden. Als ze hier achter zijn kunnen ze een aantal vragen beantwoorden, die ze vooral in Google Earth kunnen achterhalen. Maar ook andere internetbronnen mogen gebruikt worden. Een leuke opdracht, waarbij taakgericht gedrag en doorzetten als het niet gelijk lukt centraal staan als leerdoelen.
Blokus: Een spel wat met 4 personen gespeeld wordt, waarbij plannen, wiskundig inzicht en sociale vaardigheden geoefend worden.
De kinderen spelen twee spellen, waarbij de eerste keer gebruikt wordt om kennis te maken met het spel. De tweede keer begint de ronde waarbij tactiek, spelinzicht en vooruitdenken geprikkeld worden.
1-100 Quiz: In tweetallen maken kinderen een kennisquiz met makkelijke en moeilijke vragen per categorie. De volgende les presenteren ze de quiz aan de rest van de groep. Vaardigheden als organiseren, plannen en taakgericht gedrag worden geoefend, net als sociale vaardigheden, presteren onder tijdsdruk en omgaan met teleurstellingen. Deze opdracht vinden de kinderen ontzettend leuk. We hebben van en met elkaar ook veel leuke feiten geleerd.
Ontdekken van insecten: De opdrachten van deze kaart zijn opgebouwd volgens de taxonomie van Bloom. Herinneren, begrijpen en toepassen zijn de eerste drie opdrachten, aan de hand van opdrachten over insecten. Daarna volgen de hogere orde denkvragen: analyseren, evalueren en creëren. Behalve dat de kinderen meer te weten komen over insecten, gaan ze ook dieper in de op de leerstof, waarbij ze meer zelf moeten nadenken en hun mening geven, i.p.v. de ‘goede’ antwoorden te geven.

Foto’s van deze module


 

—————————————————————————————————————————–

Pinhole camera ~ Schooljaar 2014/2015 – Module 3

Doelmatig en tegelijk creatief een opdracht aanpakken.
Met fotografie/kunst bezig zijn vraagt een planmatige aanpak.
Zonder plan kom je niet tot concrete resultaten en blijft je idee een idee.

Aan de andere kant vereist het een creatieve aanpak, je moet je verbeelding laten spreken, je laten verrassen, improviseren, ruimte bieden aan je intuïtie en de ruimte nemen om een plan dat je had tijdens de uitvoering aan te passen of zelfs helemaal om te gooien of los te laten.

We leren wat fotografie in essentie is en wat de belangrijkste principes in de fotografie zijn.
Als klapper op de vuurpijl hebben we een eigen camera gemaakt van een blikje en daar ook echt foto’s mee gemaakt.

Foto’s van deze module


 

Leren onderzoeken ~ Schooljaar 2014/2015 – Module 2

Een (wetenschappelijk) onderzoek moet aan bepaalde eisen voldoen om een “goed” onderzoek te zijn. De uitkomst van een onderzoek kan niet fout zijn, wel de manier waarop een onderzoek is uitgevoerd. Doel van de lessen: leren om zelfstandig een goed onderzoek op te zetten en uit te voeren. Niet het onderzoek zelf is het doel, maar “het onderzoeken”. Door de lessen leren de kinderen aan welke eisen een goed onderzoek moet voldoen. Ze leren een onderzoeksvraag bedenken, een hypothese opstellen, het stappenplan van goed onderzoek kennen en toepassen, resultaten observeren, meten en beschrijven, een conclusie trekken en formuleren,de conclusie terugkoppelen naar de hypothese en het onderzoek presenteren. Er wordt gestimuleerd om creatief te denken en kritisch te kijken naar het eigen onderzoek en naar dat van de medeleerlingen. De volgende vaardigheden worden ontwikkeld: plannen, meten, observeren, analyse van gegevens, evaluatie van resultaten, (samen) oplossingen bedenken.

Anne Marie heeft biologie gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht . Ze is 12 jaar werkzaam geweest als onderzoeker. Tegenwoordig is ze ondernemer, het bouwen van websites is haar hoofdactiviteit. Daarnaast is ze actief als hulpouder op de basisschool van haar kinderen. Ze gaf eerder aan de plusklas van OBS Klim-op lessen gamemaker (programmeren van computergames), websites maken en biologie.

Foto’s ‘Leren onderzoeken’

Plannen

De afgelopen periode hebben we aandacht besteed aan een aantal doelen en vaardigheden.
Allereerst stond plannen op het programma. Nogal wat kinderen vinden het moeilijk om een planning te maken, om zo de huiswerkopdrachten goed af te ronden. Een aantal kinderen heeft al laten zien dat ze hier veel aan gehad hebben. Sommige cijfers schoten omhoog!

Daarnaast hebben we ook geleerd om te debatteren, je mening geven en die goed onderbouwen waren de uitgangspunten. Ook het luisteren naar elkaars mening en die van jezelf bijstellen waren hier onderdeel van.

Ook hebben we gewerkt met de dramakoffer en gesprekskaartjes.

Foto’s tijdens de lessen


 

Schooljaar 2014/2015 – Module 1
Schaken

De leerlingen van de plusklas hebben de afgelopen module les gehad in schaken. Mark en Henk van Schaakclub De Giessen en Linge hebben ze alle basisvaardigheden voor goede schakers bijgebracht.
Foto’s van het simultaanschaken in de Til en het afsluitend toernooi tussen de groepen uit Hoornaar en Arkel.

Foto’s ‘Schaken’

Meer foto’s van het simultaanschaken en informatie over de schaakvereniging is te vinden op hun website:
http://www.giessenlinge.nl